Možno si silný… ale si odolný? (1.)

178H

Ako malý chlapec som často bol vychudnutý, slabý a chorľavý. Dlho som si myslel, že som odsúdený na to, aby som bol takou patetickou fraškou. Teda až pokiaľ ma otec nezobral na kanoe v špinavých a neudržiavaných vodách v lesoch severnej Minnesoty. Tam som sa naučil byť húževnatým, rozhodným a neskrotným. Keď sme zastavili, aby sme sa presunuli z rieky na rieku, brával som tie najťažšie vaky a na svojich špáradlových nohách som ich niesol, až kým som spomedzi stromov neuvidel záblesk modrej. Ďalšie jazero, na ktorom sa budeme na plaviť. Mal som z toho brutálne potešenie. To bolo všetko, čo som mal, vôľu tlačiť sa ďalej ako hocikto iný, dávať si to tým najhorším terénom, ignorovať chlad, teplo, chrobákov a môj vlastný vnútorný diskomfort… to bolo moje.

S narastajúcou popularitou veľmi intenzívnych programov na cvičenie, armádou inšpirovanými cvičeniami a dobrodružnými pretekmi sa dostala na výslnie aj mentálna výdrž. Meradlom najlepších športovcov sa stalo, koľko bolesti sú schopní vydržať. Ale čo taká stará dobrá drsnosť? Ako byť fyzicky a mentálne zdatný? Stačí byť jednoducho silný alebo je v tom niečo viac?

Silný, ale slabý

Naveky si zapamätám deň, keď som prvýkrát išiel na CrossFit. Rozhodol som sa totiž, že si dám zahrievacie kolečko na boso. Vtedy jeden z chlapov, čo tam tiež boli, veľký, silný, obalený svalmi, prišiel a šokovaný sa ma opýtal, či sa nebojím, že stúpim na rozbité sklo. Jednoducho som mu vysvetlil , že počas dlhých rokov mi zhrubla koža na nohách, takže sa vôbec nebojím.

Také reakcie vidím často. Chlapi ako hora, ktorí začnú plakať, hneď ako sa im vyzuje topánka a zásadne trvajú na tom, že činky budú zdvíhať výhradne v rukaviciach, lebo proste preto. V tom, čo robia, sú veľmi dobrí, ale mimo svojej komfortnej zóny majú veľmi veľké limity. Akonáhle ich prinútite vyjsť z ich komfortnej zóny, ich výkon ide prudko dole.

Definícia odolnosti

Ľudia, ale zvlášť muži si mýlia odolnosť so silou. Myslia si, že akonáhle sa stanú silnými, tak sa stanú i odolnými, a pritom sa jedná o dve veľmi rozličné veci. Ako povedal Erwan Le Corre, zakladateľ MovNat „mnohí ľudia oplývajúci zvlášť veľkou fyzickou silou často nemajú psychickú odolnosť a ľahko sa rozsypú, keď sa okolnosti stanú priveľmi ťažkými. Na druhej strane, sú ľudia, ktorí sú pod tlakom okolností schopní veľkej odolnosti a sú schopní prekonať stresujúce a ťažké situácie, a pri tom neoplývajú veľkou fyzickou silou.“

Odolnosť je schopnosť podať rovnaký výkon bez ohľadu na situáciu, napríklad keď je človek chorý alebo zranený. Ale taktiež to môže znamenať podanie dobrého výkonu aj vtedy, keď sa činky a hrazdy vymenia za stromy a skaly. „Odolnosť … to je sila, alebo schopnosť vydržať nepriateľské a nepriaznivé podmienky“ povedal Le Corre.

Pravdou však je, že človek potrebuje mentálnu, ale aj fyzickú odolnosť. Samotná mentálna odolnosť človeka nezachráni pred zamrznutím v ľadovej vode. Ale ak skombinujeme mentálnu odolnosť s tréningom zameraným na výdrž v studenej vode, tak sú šance na prežitie pre človeka omnoho lepšie.

Odolnosť je schopnosť

Rozšírenou legendou je to, že človek sa alebo narodí, alebo nenarodí odolný. Pravdou však je, že odolnosť sa dá rovnako, ako každá iná schopnosť, vytrénovať a kultivovať. Existujú určité mentálne techniky a cvičenia, ktoré vedú k silnej vôli, trpezlivosti, schopnosti ostať pozitívny a sústredený bez ohľadu na to, ako veľmi sú veci zlé. Takýmito cvičeniami dokáže človek svoje telo naučiť, ako sa vyrovnať s diskomfortom a ako zniesť určité veci, ktoré by inak telu ublížili.

Mentálna odolnosť

Mentálnu odolnosť môžete dobre pozorovať na tom, ako čelíte stresu. Začnete panikáriť a stratíte kontrolu? Alebo sa zamyslíte a premyslíte si, ako zvládnuť tú ktorú situáciu?

Rachel Cosgrove, spolumajiteľka Result Fitness a častá prispievateľka do Men´s Fitness v článku o mentálnej odolnosti, napísala: „Najväčší svetoví športovci reagujú na stres vyvolaný pretekmi redukciou mozgovej aktivity, podobne ako tomu je napríklad pri meditovaní. Naopak, priemerný človek reaguje na stres z pretekov zvýšenou mozgovou aktivitou, ktorá hraničí s panikou.”

Navy SEALs je americká špeciálna vojenská jednotka. Kandidátov na členstvo si vyberá z rôznych vojakov americkej armády a kadet musí prejsť extrémnymi cvičeniami a tréningmi, aby dokázal, či je toho hoden. Jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré rozhodujú, či kadet prejde, je to, či si počas vystaveniu veľkému stresu (napríklad počas paľby) dokáže „zachovať chladnú hlavu“, alebo či kadet dá priebeh (tak ako by reagovala väčšina z nás) pudu „bojuj, alebo uteč“. Ak si dokážeme vytvoriť psychickú odolnosť, ktorou sme schopní potlačiť túto reakciu tela a kontrolovať samých seba, tak dokážeme podať veľký výkon vo všetkých situáciach. A to je pravá mentálna odolnosť.

Ďalší spôsob, ako sa dá chápať mentálna odolnosť, je cez vôľu. Napríklad, keď sa už všetci ostatní vzdali, pretože sú príliš unavení, ale jeden človek sa rozhodne pokračovať. Tento moment nastáva vtedy, keď už atlét nevládze, má dosť, ale napriek tomu sa rozhodne pokračovať a pokračovať ešte tvrdšie. Keď hokejový tím prehráva o tri góly, ale hráči sa rozhodnú vzchopiť a pokúsiť sa o výhru napriek všetkému a všetkým… to je pravá vôľa v akcii. Možnože aj tak prehrajú, ale takto je omnoho viac pravdepodobné, že sa im podarí vrátiť do zápasu a vyhrať ho.

Takže, ako sa dá kultivovať mentálna odolnosť?

Malé nepohodlia

Jedným z najlepších spôsobov, ako si vybudovať mentálnu odolnosť, je privykať si a pravidelne akceptovať malé nepohodlia. Sprchuj sa iba studenou vodou alebo sa občasne posti. V knihe Willpower dr. Roy Baumeister opisuje tréningové zvyky známeho iluzionistu Davida Blaina. Pred hocijakým svojím kúskom, napríklad takým, v ktorom bol zavretý v kocke ľadu na 63 hodín, alebo tým, keď ho na 44 dní zavesili v krabici do Temže, ba i pri tom, ako na 17 minút zadržal dych pod vodou, Blaine začal robiť malé nepohodlné veci. Len aby otestoval a udržoval svoju vôľu. Boli to malé veci, ako napríklad, že cestou do práce sa dotkol každého prevísajúceho konára, ale pomohli mu sústrediť sa a precvičovať vlastnú vôľu a to práve tým, že robil nepríjemné a niekedy aj nepraktické veci.

Ďalšie príklady: nepríjemná diéta, dočasný život bez auta, alebo holenie sa britvou.

Vec, o ktorej sa dá veľmi veľa hovoriť je aj obyčajná aklimatizácia na nepohodlie. Malé porezania a modriny z nepohodlia môžu zo začiatku vyrušovať, ale ako čas pôjde ďalej, zistíte, že tieto malé poranenia poskytujú skvelý feedback ohľadom vášho postupu.

Mysli pozitívne

Práve v tejto chvíli ti niekto hovorí v hlave príbeh. Si to ty. A hovoríš sám sebe. Tento večný monológ je v našich hlavách, od kedy si väčšina z nás pamätá. To však, ako ten príbeh znie, záleží na našom vlastnom zmýšľaní o nás samých a na externých podnetoch. Ak si bol dobrý v škole, tak sa možno považuješ za „chytrého“, ale možno nie „silného“ alebo „šarmantne očarujúceho mladého muža, za ktorým sa nejedna otočí a na ktorého by každá mamka bola hrdá.“

Tieto veci však záležia od nás. Hocikto, kto študuje dostatočne tvrdo, vie byť v škole dobrý. Hocikto, kto dostatočne trénuje, dokáže byť dobrý v športoch. Či sme schopní dotlačiť sa k tomu, je už iná básnička, ktorá z veľkej miery závisí na našom prístupe k sebe samému.

Nájdi dôvod

Jednou z najväčších motivácií v tréningu a celkovo v živote je vedieť, prečo nemôžeš prehrať. Jack Yee, pisateľ článkov o mentálnej odolnosti do T-Nation a Marks Daily Apple, si spomína, ako sedel v známej Golden gym na Venice Beach s ľuďmi, ako sú Tom Platz, Lou Ferrigno a Arnold Schwarzenegger, ale aj s mnohými sľubnými amatérmi, ktorí mali dokonca ešte lepšiu fyzičku. Ale títo iba občas vydržali makať dlhodobo. Po jednej porážke v súťaži sa proste vzdali. Jeden odradzujúci neúspech. Toľko stačilo, aby sa ich sebadôvera ocitla v troskách.

Jediným protijedom voči takým neúspechom je pripomenúť si, prečo si tam vôbec prišiel. Prezradím ti jeden trik, ktorý som používal, keď som behával. Keď som sa cítil porazený a už som nevládal, predstavil som si svoju priateľku, ako sa ju únoscovia chystajú zabiť, a iba ak tam stihnem dobehnúť, tak tomu môžem zabrániť. Bola to silná motivácia a pomohla. I keď som bol na konci so silami, vždy som behal rýchlejšie. Ďalší trik, ktorý som používal, bola apka na iPhone „Zombie, Run!“ ( https://www.zombiesrungame.com/), kde spĺňate misie súvisiace so zombíkmi.. ďalšia skvelá motivácia!

Zhrnutie mentálneho tréningu

* Vo svojom každodennom živote vyhľadávaj malé nepríjemnosti a nepohodlia. Nauč sa ich tolerovať.

* Nauč sa rozlišovať a posudzovať svoj vnútorný príbeh, neprijímaj to len tak. Počúvaj, čo si sám hovoríš a rozhodni sa, či tomu budeš veriť.

* Keď už si na konci so silami, pripomeň si, prečo to robíš.

V pokračovaní článku sa pozrieme na zúbok fyzickej odolnosti, ako ju získať a prečo vlastne. Dovtedy, ako povedal jeden slávny muž: „Nesnažte sa stať mužom úspechu, ale v prvom rade mužom hodnoty.“


preklad: Dominik Mucha
korektúra: Jana Lászlóová
zdroj: artofmanliness.com
fotografia: gratisography.com

2 komentáre k “Možno si silný… ale si odolný? (1.)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *