Natrénuj si drzosť

OERP9XI9YB

Môj brat bol vždy ten asertívnejší. Rád sa dobýja a obľubuje výzvy. Ja som bol, naopak, vždy ten menej drzý a myslím, že to mi aj ostalo do dnešného dňa. Kam sa nepootvorili dvere, tam som ani nešiel klopať. Asertivita je však omnoho viac ako len zdravý prístup k výzvam a problémom, ktorým v živote čelíš. Asertivita znamená poznať svoju hodnotu.

Prečo je dôležité byť asertívnym? Nejde o to mať veľké ústa alebo sa stať prezidentom zemegule. Je dôležité aby si poznal svoje potreby vo vzťahoch a svoju hodnotu, ktorú máš úplne rovnakú ako ostatní. Asertivita ma naučila robiť veci vlastným štýlom a z vlastnej kreativity bez toho, aby som rozmýšľal, či je všetko v súlade s populárnym názorom. Už nie som ,,people-pleaser” — k tomu sa dostaneme neskôr.

Ak máš potrebu neustále vychádzať ľuďom v ústrety, hovoríš ,,áno” zo strachu straty vzťahu alebo máš nedostatok sebavedomia, chcem ti dať mojich päť rád, ktoré pomohli mne, a ktoré ti môžu pomôcť natrénovať asertivitu:

1. Povedz svoj názor

,,Na mojom názore vôbec nezáleží!” som si hovoril veľmi často. Omyl! Nájdi si moment tento týždeň, kedy sa v práci, v škole alebo pri pive zapojíš do rozhovoru alebo aj bez vyzvania povieš svoj názor. Nemusíš vyhľadávať nevyhnutne kritiku, ale daj impulz svojmu mozgu, ktorý skrýva tvoj unikátny pohľad a interpretáciu. Pre niekoho je to samozrejmé, ale pre ľudí, ako som ja, to nebolo jednoduché. Naše pracovné prostredia si veľmi často pýtajú niekoho, kto vystúpi z davu. Využi príležitosť!

2. Nebuď people-pleaser

People = ľudia. Please = potešiť. Robiť po vôli len preto, že sa snažíš vyhnúť konfliktu a nevieš povedať ,,nie”, ťa dostáva do situácií, ktoré sú ti zrejme nepríjemné a v ktorých vlastne ani nechceš byť. Slovo ,,nie” je veľmi dôležité, pretože nastavuje hranice, za ktoré sa nechceš dostať. Na tieto hranice máš plný nárok. Ak sa bojíš povedať nie, pretože riskuješ vzťah alebo máš strach, že stratíš hodnotu v očiach druhých ľudí, je čas vystúpiť z tohto vlaku. Tvoja hodnota sa neodvíja od toho, čo si ľudia o tebe myslia alebo povedia.

3. Zlozvyk viny

Jeden zo zlozvykov, ktoré mám, je potreba ospravedlňovať sa za veci, ktoré nie sú mojou vinou. Nie si zodpovedný za to, ako sa ľudia budú cítiť, ak sa rozhodneš povedať svoj názor alebo odmietneš niečo spraviť. Viem, znie to veľmi manažérsky, ale tu je môj príklad: Ak ťa tvoj kolega požiada o pomoc a ty nemáš čas, pretože máš vlastný projekt na stole, ktorý končí tento piatok, môžeš povedať nie. Bude tvoj kolega rád? Nie, nebude. Je to tvoja vina? Nie, nie je. Akúkoľvek situáciu tvoj kolega má, v prvom rade to je jeho situácia a je zodpovedný za svoj projekt. Vôbec to neznamená, že si ignorant a zlý človek. Znamená to, že si si nastavil svoje hranice, a ponúkaš svoju pomoc až neskôr. Neprechovávaj pocit viny a rozlišuj mieru zodpovednosti, ktorú máš.

4. Pestuj svoj štýl

Ľudia dnes nerobia veci uniformne. Každý má vlastnú hlavu, vlastné nápady, vlastné predstavy a vlastné sny. Jeden zo znakov zdravej asertivity je schopnosť robiť veci vlastným štýlom bez potreby pečiatky alebo súhlasu tvojho okolia. Nemám na mysli spätnú väzbu alebo radu od tvojej rodiny. Mám na mysli neistotu, ktorú v sebe živíš, ktorá ti neustále hovorí, že robíš nesprávne rozhodnutia alebo si vyberáš zlé životné cesty. Či už sa to týka výchovy detí, rozhodnutia odísť z práce alebo vycestovania z krajiny, nepotrebuješ vedieť, či by sa tak rozhodli aj tvoji priatelia alebo rodičia. Potrebuješ vedieť, či je to skutočne tvoja životná misia.

5. Dodržuj pravidlo úcty

Asertivita ti nedáva právo uraziť ľudí alebo agresívne pretláčať svoje záujmy. Je rozdiel viesť otvorenú a úprimnú diskusiu o potrebách vo vzťahoch a je iné manipulovať ľudí do nejakého správania. Asertivita nemá v náplni práce valcovať ľudí a vyžadovať disciplínu. Pomáha ti vybudovať hranice a komunikovať. Buď k ľuďom úctivý a prejavuj rešpekt. Obviňovať iných z toho, ako sa cítiš, je rovnako nesprávne ako pestovať vinu sám v sebe.

Čo myslíš, pomôže ti to?

1

korektúra: Ivana Badiarová
fotografia: stocksnap.io

Fathers Can Hug

Fathers Can Hug

Martin je otec 2 detí, bloger a bežec. Na svojom blogu Fathers Can Hug píše najmä o dobrodružnom otcovstve, ale aj o rodine, manželstve a identite.

6 komentárov k “Natrénuj si drzosť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *