O mužnosti: Muža definuje jeho viera

photo-1438030884032-8e6fc76046f5

Z knihy On Heroes, Hero Worship and the Heroic Society, 1840
Od Thomasa Carlyleho

Je správne tvrdiť, a to v každom prípade, že muža kľúčovo definuje jeho viera. Či už samotného muža, alebo celý národ.

Nie vždy, no v mnohých prípadoch nemám pod vierou na mysli cirkevné učenie, ktoré muž vyznáva – tú formálnu vieru, ktorú na papieri podpíše a ďalej rôznymi cestami šíri a presadzuje. Často vídavame mužov rôznych vyznaní, ako dosahujú rôzne úrovne hĺbky a povrchnosti vo svojom vyznaní. Toto nenazývam vierou. Nenazývam ňou ani vyznávanie a presadzovanie viery, ktoré je často iba hrou dominantnosti mužov, vyplývajúca z ich bojovnosti. Ak vôbec niekedy nadobúda aspoň takúto hĺbku.

Je to to, čomu muž prakticky verí (a často to nevyznáva ani pred sebou, nie to pred ostatnými) – vec, ktorú úprimne pripúšťa k srdcu a má v nej istotu, presvedčenie, ktoré sa dotýka jeho postojov voči tomuto záhadnému Univerzu, ako aj jeho povolania a osudu v ňom, a je pre neho v každej situácii prvoradé – ktoré tvorivo odzrkadľuje všetko ostatné – to je jeho viera. Alebo sa môže stať, že je to paradoxne jeho holý skepticizmus a ne-viera. Ak mi niekto ukáže spôsob, akým muž identifikuje svoj vzťah k duchovnému svetu, keď vôbec identifikuje nejaký duchovný svet, odhalí mi vo veľmi veľkej miere to, kto je ten muž a čo ten muž činí.

Predovšetkým, aká bola viera muža, alebo národa, na ktorý sa pozeráme? Bolo to pohanstvo – pluralita božstiev a viac zmyslové vnímanie tajomstva života, sústredenie sa na živel fyzickej sily? Bolo to kresťanstvo, viera v neviditeľné, nie ako súčasť reality, ale ako realitu samotnú; viera v Čas, a skrze jeho najhoršie momenty, spočinutie vo večnosti; Pohanské kráľovstvo sily zamenené za šľachetnejšiu nadvládu – nadvládu svätosti? Bol to skepticizmus, neistota a dožadovanie odpovedí, či existuje onen duchovný svet, alebo akékoľvek tajomstvo života – pochyby v toto všetko, ba dokonca nedôvera a surové odmietnutie?

Odpoveď na túto otázku nám ukazuje jadro muža a národa. Myšlienky, ktoré mali, formovali ich skutky – ich myšlienky boli zas formované ich srdcom. Bolo to ich nevidené a duchovné, čo predurčovalo ich skutky a zovňajšok. Ich viera, vravím, bola ústredným ukazovateľom ich identity.


korektúra: Ivana Badiarová
fotografia: unsplash.com
zdroj: artofmanliness.com

Marek Svatko

Marek Svatko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *