Vedomé otcovstvo (1) Význam budovania rodinnej kultúry

rodina

Stretli ste sa už niekedy s jednou z tých rodín, ktoré sa zdali úplne bez chyby? Možno ste takú rodinu poznali, keď ste vyrastali a milovali ich domácnosť. Bola tam totiž taká atmosféra, že ste pri každej návšteve mali pocit, ako keby ste prišli domov. Rodičia boli šťastní. Deti mali medzi sebou vyvážený vzťah a celkovo sa dobre správali. Každý v rodine miloval, rešpektoval a staral sa o toho druhého. Úprimne si užívali svoju prítomnosť a milovali robiť veci spolu. Samozrejme, že mali problémy a prekážky ako iné rodiny. Ale podporovali sa a držali pokope, aby zvládli hocičo, čím práve prechádzali. Možno ste vtipkovali, že ich dokonalý vzťah je taký dobrý, až je divný – možno to boli dokonalí mimozemšťania z inej planéty. Ale úprimne povedané, závideli ste im.

Dnes ste otcom vy a  vediete vlastnú domácnosť. Veci vo vašom dome môžu byť trochu chaotické. Možno spolu vaše deti dobre nevychádzajú, možno panuje vo vašom manželstve napätie, alebo máte pocit, že váš domov nemá tú atmosféru, akú by ste si predstavovali. Myslíte na tú zábavnú rodinu z vášho detstva a chcete to, čo mali oni. Ale neviete ako na to. Za osemnásť rokov školy vám totižto nikto neponúkol ani jeden kurz rodičovstva. A možno stále dúfate, že sa tak ešte niekedy stane.

Ako mladý otec sám seba nachádzam v tejto pozícii. Chcem vytvoriť úzko spojenú a zábavu milujúcu rodinu a vychovávať deti v dobrom prostredí. Opýtal som sa teda priamo rodičov, aké je „tajomstvo“ za ich úzkym rodinným putom. A všetci dokopy hovoria to isté:

Je ich vedomím zámerom vytvárať a rozvíjať pozitívnu rodinnú kultúru.

Normálne neuvažujeme o tom, že rodiny majú nejakú kultúru. Krajiny a komunity majú svoju kultúru, ale nie rodiny. Alebo sa mýlim?

V posledných desaťročiach experti upozorňujú na to, že kultúry sa nevyvíjajú iba vo veľkých spoločnostiach, ako sú krajiny a mestá, ale taktiež aj v menších, ako napríklad firmy a organizácie. Sociológovia a experti na rodinu hovoria, že aj jednotlivé rodiny majú svoje vlastné kultúry.

A čo viac, výskum zistil, že vo formovaní dieťaťa zohráva rodinná kultúra dokonca dôležitejšiu úlohu než rodičovský štýl. To, akú kultúru si rodina vybuduje, taktiež významne„predpovedá šťastie“ dieťaťa.

Ale teraz už začíname predbiehať. Najprv si musíme ujasniť, čo si predstavujeme pod pojmom „rodinná kultúra“.

Čo tvorí rodinnú kultúru?

Aby sme bližšie pochopili, čo je to kultúra, považujem za užitočné pozrieť sa, ako odborníci pre podnikový manažment definujú pojem „podniková kultúra“. Edgar Schein, profesor z Massachusetského Inštitútu pre Technológie, kultúru popisuje takto:

„Kultúra je spôsob spolupráce pre dosiahnutie spoločných cieľov, ktoré sú nasledované tak intenzívne a tak úspešne, že ľudia už nepremýšľajú o tom, že by robili veci inak. Keď je vytvorená kultúra, tak ľudia sami od seba a nezávisle robia všetko, čo je potrebné pre úspech.“

V skratke je kultúra spôsob, akým skupina ľudí rozmýšľa, prijíma podnety, usudzuje a koná. Kultúru môžete vidieť v podniku alebo v organizácii, kde pracujete. Je morálka nízka, každý to fláka a spraví iba hrubé minimum? Alebo vo firme vládne nepísané pravidlo, že ľudia vždy urobia viac a zájdu ďalej, ako si len splniť svoju povinnosť a sú na to dokonca hrdí? Stotožňuje sa zamestnanec s víziou spoločnosti, alebo vidí prácu len ako dočasný kšeft? Keď zamestnanci stoja pred rozhodnutím, vidia iba dočasný profit alebo tiež berú do úvahy dlhodobý úspech, alebo dokonca iné nehmotné veci, ako napríklad spoločenský či environmentálny dopad? To, čo robí zamestnanec inštinktívne – aj keď sa šéf nepozerá – závisí od kultúry daného podniku.

Niektoré podniky sa stali slávnymi pre svoju pozitívnu kultúru. Kultúrou internetového predajcu topánok Zappos je podporovanie nadštandardných a nadpriemerných zákazníckych služieb. Všetko, čo firma robí, je smerované k „ohúreniu“ zákazníka. Aby dosiahli to, že zamestnajú ľudí, ktorí do ich kultúry zapadnú, má Zappos dlhý a rozsiahly prijímací proces. Jeho cieľom je zbaviť sa ľudí, ktorí nie sú ochotní dať zákazníka na prvé miesto. Keď máte šťastie a dostanete pracovnú ponuku, Zappos vám predloží 3 000 dolárov, aby ste prácu NEVZALI. Radšej stratí 3 000 dolárov jednorázovo, akoby mal zamestnať niekoho, kto nieje úplne na jednej lodi s ich špecifickou podnikovou kultúrou. Snaha vytvoriť prostredie, ktoré dáva zákazníka na prvé miesto, sa Zapposu slušne vyplatila, keď bola firma v roku 2009 odkúpená Amazonom za 1.2 miliardy amerických dolárov.

Podniková kultúra, ako napríklad tá zo Zapposu, sa len tak neudeje. Stojí to veľa práce. Ako hovorí Mike Myatt, jeden z autorov časopisu Forbes, podniková kultúra sa vytvára buď cieľavedome, alebo vzniká len tak. Zanedbaná kultúra zvykne produkovať podpriemerné výsledky, lebo ľudia sú prirodzene pohodlní. Ak chce podnik prosperujúce prostredie, musí jeho vodca zámerne takú kultúru vytvárať a tvrdo pracovať na tom, aby ju udržal.

Ako to funguje v podnikoch, tak je to aj v rodinách. Na prvý pohľad sa môže zdať zarážajúce aplikovať podnikateľské zásady do toho, čo pokladáme za večné puto pokrvných príbuzných. Lenže medzi týmito jednotkami sú určité paralelné črty, ktoré môžu byť nápomocné, aj keď sa zámery a definícia úspechu pre obidve telesá líšia.

Zanedbané rodinné kultúry sú také isté ako zanedbané firemné kultúry: podpriemerné. Rodičia nepremysleli, aké hodnoty chcú prenášať na svoje deti a domnievajú sa, že tie hodnoty, tak isto ako aj úzke rodinné putá, prídu časom. Ale po rokoch sú prekvapení, prečo ich deti nevzišli také, aké si ich nejasne predstavovali a o akých ticho snívali. Nikdy sa však o tom nerozprávali, ani to nijak nedefinovali.

Pochopte toto: Rodinná kultúra sa vytvorí, či už ju vedome formujete alebo nie. Je na vás a na vašej manželke posúdiť, či je tá kultúra podľa vášho výberu. Ak chcete pozitívnu rodinnú kultúru, musíte sa oddať rokom neustáleho plánovania a učenia. Kultúra nie je niečo, čo sa stane cez noc. Vyžaduje si dennodennú investíciu. Ale jej výsledky určite stoja za to.


korektúra: Jana Lászlóová
fotografia: imcreator.com

muzom.sk

Neštandardný pánsky magazín pre mužov, ktorí premýšľajú

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *