Podcast

160. Podcast Mužom.sk: Manuál (Epiktétos)

Stoický filozof ponúka manuál k životu. Je v niečom platný mužovi v 21. storočí?

Budete počuť:

  • o zdržanlivosti
  • smrti dieťaťa, či manželky
  • o premýšľaní vopred
  • o neodkladaní progresu

Ak sa vám páči obsah, ktorý tvoríme, a chcete našu snahu oceniť a pomôcť tomuto projektu napredovať, vášmu daru budeme vďační na: SK0283605207004206569938

One Comment

  1. Avatar

    Zdravím Vás.
    V prvom rade palec hore za stránku a podcast celkovo, a špecificky za Epikteta :). V rámci stoikov, ktorých (aspoň čiastočné) dielo sa zachovalo (Seneca, Musonius Rufus, Epiktetos, Marcus Aurelius) bol Epiktétos asi najväčši drsniak, ale určite s dobrým srdcom, veď si adoptoval a vychoval dieťa, ktoré by inak asi zomrelo.
    Stoicizmus je filozofia extrémnej mentálnej odolnosti, myslím, že nie je pre každého. Tak ako Vy, aj ja rozhodne bojujem (resp. neviem sa stotožniť) s určitými časťami, viď 3. stať: „Vtedy, keď dávaš bozk svojmu dieťaťu alebo družke, pripomeň si, že dávaš bozk smrteľníkovi, a ak tvoja žena alebo dieťa umrie, nebudeš sa trápiť“. Hardcore… Pravdou je, že kultúrny kontext tej doby z nášho pohľadu úplne nemôžeme porozumieť, na čo upozorňuje aj poznámka č. 4 v knihe.
    Rád by som sa dotkol časti „zodpovednosti za telo“ vs „telo nie je v mojej moci“. Jednoduché vysvetlenie je, že pre stoika je v jeho moci iba jeho vôľa k rozhodnutiu či akcii (fyzickej, či mentálnej), ktorú chce vykonávať cnostne (podľa 4 kardinálnych cností – rozvážnosť/múdrosť, odvaha/vytrvalosť, spravodlivosť a sebakontrola/miernosť). Rešpektuje však, že výsledok v jeho moci nie je, aj keď cnostnou akciou preň urobí maximum. Vo východnej tradícii je obľúbený príklad lukostrelca: má pod kontrolou to, ako zamieri, natiahne tetivu a vystrelí (proces), ale to, či šíp trafí terč (výsledok) pod kontrolou nemá. Preto dobrý lukostrelec vie, že jeho úlohou je sústrediť sa na proces, pretože iba tak maximalizuje pravdepodobnosť výsledku. Ak bude premýšľať nad výsledkom, pravdepodobne sa dostane do stresu, stratí koncentráciu, a proces neprevedie správne. Preto, v zmysle Extreme Ownership od Jocka, telo je absolútne v mojej zodpovednosti. Je v mojej moci snaha o dobrú starostlivosť o telo (spánok, strava, cvičenie). Telo ako také však v mojej moci nie je. Môžem mať a realizovať tú najlepšiu starostlivosť, nemám však v moci, či mi nezblbne kombinácia génov a ja nedostanem napríklad rakovinu, či nejaké autoimunitné ochorenie. Preto, akcia starostlivosti o telo (proces) je v mojej moci, a (zvyčajne) je mojou povinnosťou, ale zdravé telo (výsledok) v mojej moci nie je. Stoik tento rozdiel pozná, a síce spraví všetko v jeho moci pre dobrý výsledok, skutočný výsledok však akceptuje, a na jeho základe vykonáva ďalšiu cnostnú akciu.(Marcus a jeho „prekážka, ktorá sa stáva cestou“ – Myšlienky k sebe, 5:20).
    A či to funguje? Nemusíme chodiť do ďalekej minulosti, príbeh amerického pilota Jima Stockdalea vo vietnamskom zajatí je excelentným príkladom:
    https://media.hoover.org/sites/default/files/documents/StockdaleCourage.pdf
    Ako nadstavbu Manuálu odporúčam staršie české vydanie Epiktéta, v ktorom sú okrem Manuálu (Rukojeť) aj Rozpravy:
    https://www.databazeknih.cz/knihy/rukojet-rozpravy-57703
    Dá sa zohnať v antikvariátoch, ja osobne hľadám zvyčajne staršie knihy v agregátoroch antikvariátov:
    https://muj-antikvariat.cz/
    https://ptolemaia.sk/
    Pre čitateľov čítajúcich po anglicky aj toto vydanie:
    https://www.bookdepository.com/Discourses-Fragments-Handbook-Epictetus/9780199595181?ref=grid-view&qid=1592641475143&sr=1-10

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*