Ostatné Zručnosti

Kto prežije zombie apokalypsu?

(pozn. autora: Tento článok je pokusom o vtipné zamyslenie sa nad apokalyptickým scenárom cez okno fitka.)

Veľa chlapov v dlhej chvíli premýšľa, ako by odvrátili útok teroristov, alebo prežili zombie apokalypsu. Hovorí sa, že čím si silnejší, tým je ťažšie ťa zabiť. S tým by pravdepodobne nesúhlasili výrobcovia strelných zbraní. Ktorý tréning mi teda umožní prežiť útok krvilačných mŕtvol?

Napriek tomu, že mám osobnú preferenciu k istému prístupu fyzickej prípravy, skúsme premýšľať, za akých podmienok prežijete, ak na vás zaútočí sused premenený na chodiaceho zombíka. 

Ak roky trénujete na svoje jedno opakovanie s maximálnou váhou, asi vás rozosmutní, že nie ste pred apokalypsou nemŕtvych chránení viac, ako na začiatku. Nezachráni vás ani dvesto kíl na bench presse. Podľa mojej mienky, nemá pred zombie výhodu chlap, ktorý na mŕtvolu potiahne 250 kíl oproti tomu, ktorý ťahá 150 kíl. Ak by bolo ťažšie zabiť chlapa, ktorý zdvíha enormne ťažké váhy, tak by všetky špeciálne jednotky trénovali vo Westside Barbell. Lenže netrénujú.

Tvrdím, že schopnosť vyvinúť maximálnu silu v jednom opakovaní je nepodstatná? To v žiadnom prípade. Len konštatujem, že v prípade zombie apokalypsy to nie je na vrchole pyramídy. 

Väčšina z nás by sa v prípade konca sveta radšej ocitla obklopená jednotkou SAS, Navy Seal alebo Specnaz, ako skupinou strongmanov. Okrem iného si myslím, že strongmani by vás mohli zožrať skôr, ako zombíci. 

V schopnosti prežiť a vo fyzickej pripravenosti by sme mohli zamerať pohľad práve na elitné jednotky. Chlapi v nich rozumejú dôležitosti silového tréningu, ale pracujú aj v kontexte silovej vytrvalosti. Fyzička, ktorá nie je schopná pracovať s batohom o váhe 35 – 40 kíl, nie je to pravé orechové. A kto z vás videl kanón postapokalyptického sveta Mad Max, alebo hral Fallout vie, že toho nákladu si ponesiete veľa. Vojaci plávajú, pochodujú, behajú, trénujú s vlastnou váhou a s malým príjmom jedla a odpočinku. Takéto podmienky učia vojaka prispôsobiť sa, a až potom je skutočne ťažké ho zabiť.

Nepoznám špeciálnu jednotku, kde by testom bola maximálka na drep. Nejde však o to démonizovať silový tréning. Rozvoj sily je povinnosť a sám dobre viem, že prekonanie vlastného rekordu na drep, mŕtvy ťah, či tlak na lavičke je skvelý pocit, a predchádza mu obrovská drina a odhodlanie. Sila, ako veličina je podstatnou v každej fyzickej aktivite. Tréning s ťažkými váhami má svoje opodstatnenie ako pre šprintérov, boxérov, bedmintonistov, tak aj strongmanov. Schopnosť niesť veľkú váhu, nadobudnutá pri farmárskej chôdzi, vám dá možnosť odniesť posledné zásoby potravín do vášho tanku rýchlejšie, ako dobehne zombie doberman.

A čo s výživou? Čo ak skolabuje Instagram, a vy sa už nebudete môcť inšpirovať profilom @akojestvzombieapokalypse? Neschopnosť znášat hlad, mentálna slabina, ktora tvrdí, že po ôsmich hodinách tvoje telo obžerie svoje svaly na kosť, z teba urobia korisť. Pre prípad konca sveta je potrebné vedieť, že voda bez elektrolytov je postačujúca, chlieb nie je jedovatý, a že aj 16 hodinový hlad sa dá prežiť.

Mentálna a fyzická vytrvalosť je kľúčom k tomu stať sa najdrsnejším preživším apokalypsy. Schopnosť cestovať ďaleko, rýchlo a s malou spotrebou. Hmmm, kto trénuje silu a výdrž? Crossfiteri? Sklamem vás, ale pri prežití vám butterfly pull-ups nepomôžu, zombie opice vás dostanú. Apokalypsa sa nehrá na 6 minútový AMRAP (As Many Reps [or Rounds] As Possible). 

Pointa bude inde. Najpomalší bude zožraný. Ak chcete prežiť zombie apokalypsu, spýtajte sa, či vám váš tréning pomáha pohybovať sa v horách, odtlačiť z cesty prekážku, odniesť ťažký náklad na dlhú vzdialenosť. Teraz asi zmrzol úsmev na tvárach vytrvalostným bežcom. Čo ak budete musieť živú mŕtvolu udržať rukami, či prerúbať sa cez dav sekerou? Aj bežci do svojho tréningu potrebujú silové prvky, inak hrozia boľavé kolená, kríže, kĺby… Ale vlastne, aj to je v poriadku. Tí s bolesťami časom spomalia a trocha spomalia aj tie zombie príšery, i keď popravde, na maratóncoch veľa potravy nie je. Nemusíte byť najrýchlejší, ale radšej nebuďte najpomalší. Trénujte silu, nezabudnite na vytrvalosť.


korektúra: Barbora Sujová
fotografia: unsplash.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*