Zručnosti

Umývanie auta

Ako asi v každej domácnosti, tak aj v tej mojej sa o auto a jeho čistotu stará chlap, čiže ja. Nie že by mi to vadilo, to vôbec, práve, že ma to baví. Je to pre mňa forma relaxu a výsledok práce sa dostaví v podobe čistého auta okamžite. Tiež si myslím, že každý správny muž má mať čisté auto, v ktorom sa cíti dobre, aj so svojou rodinou. Cestovanie je potom príjemnejšie a aj bezpečnejšie, a tiež je jedno či sa jedná o drahšie alebo lacnejšie auto.

Ako asi v každej domácnosti, tak aj v tej mojej sa o auto a jeho čistotu stará chlap, čiže ja. Nie že by mi to vadilo, to vôbec, práve, že ma to baví. Je to pre mňa forma relaxu a výsledok práce sa dostaví v podobe čistého auta okamžite. Tiež si myslím, že každý správny muž má mať čisté auto, v ktorom sa cíti dobre, aj so svojou rodinou. Cestovanie je potom príjemnejšie a aj bezpečnejšie, a tiež je jedno či sa jedná o drahšie alebo lacnejšie auto.

Niektorí budú namietať, že stačí občas zájsť do autoumyvárne s kefami, ale odpoviem len toľko – áno dá sa to. Ale ja tam nejazdím. Jednoducho preto, že kefy ničia lak, auto nie je nikdy tak dobre umyté ako ručne a hlavne by som sa pripravil o svoj relaxačný rituál.

V tomto článku sa budem venovať bežnej očiste auta, ktorú som za tie roky pre seba podstatne zefektívnil. Prečítal som množstvo článkov, blogov, videl veľa videonávodov. Tiež som išiel spôsobom „pokus – omyl“ pri hľadaní prípravkov, ktoré fungujú v mojich rukách, preto odporučím niečo, čo sa osvedčilo mne a používam to. Tiež experimentujem, tak to občas obmieňam a táto oblasť v poslednej dobe napreduje. Hneď na začiatku poviem, že je potreba zabudnúť na prípravky, ktoré dostať kúpiť na benzínkach a supermarketoch, rôzne napustené jednorazové handričky, ktoré sľubujú zázraky. Za prvé, nefungujú, nie je to ekologické a vo finále to vyjde drahšie. Jednoducho, hodnotu za peniaze v nich nevidím. Je lepšie, ekologickejšie, ekonomickejšie kúpiť kvalitné mikrovláknové utierky, ktoré vydržia a hlavne sa s nimi pracuje rýchlejšie a komfortnejšie. Niektoré mám už viac ako rok a nevyzerajú, že by som ich musel v dohľadnej budúcnosti meniť. Samozrejme, že sa o nich treba aj starať, o čom si povieme tiež. Prípravky sú o niečo drahšie, ale spotreba výrazne nižšia – pokúsim sa to aj rozpočítať do ceny jedného umytia.

V kufri auta mám stále so sebou mini set na umytie auta. Vozím ho preto, lebo hocikedy, keď je potreba a mám čas navyše, tak tú rýchlu očistu môžem spraviť kdekoľvek na wapke. Taktiež sa to hodí, keď sa v aute niečo rozleje, ušpiní – je určite jednoduchšie to odstrániť hneď, než neskôr až to vsiakne a uschne. To asi každý zažil, hlavne keď má menšie deti. Ja mám sedemročného syna, ale on je tiež posadnutý čistotou a poriadkom, tak skoro ani nechce v aute nič jesť :). Možno sa aj vám stalo, že ste na aute našli pozdrav od holuba, alebo iného operenca. To je priam nutné očistiť z laku okamžite, lebo inak ostane vyleptaná škvrna a to je už problém vyleštiť v domácich podmienkach. Pre mňa sú asi najviac dôležité čisté okná – dobrý výhľad, preto na ne mám hneď dva prípravky. Jeden na vonkajšiu plochu a druhý na interiér. Aby mi to všetko nezaberalo veľa miesta, tak som si zohnal mini rozprašovače, ktoré som našiel v eshope v potrebách pre kaderníctva – áno prešiel som rôzne kúty internetu,aby som bol so sadou spokojný. Rozprašovače majú obsah 2-3 dl a dopĺňam ich z originál balenia asi 2-3x ročne, podľa potreby. Všetko sa mi vojde do väčšej cestovnej kozmetickej tašky.

Mám tam:

  • Čistič vonkajších plôch okien – RainX 2in1 – obsahuje v sebe prímes tekutých stieračov, ktorou dopĺňam tekuté stierače, ktoré nanášam 2x ročne – tomu sa budem venovať podrobnejšie v detailingu exteriéru nabudúce. Kto raz vyskúša efektivitu tejto vrstvy za dažďa, nebude chcieť inak
  • Čistič vnútorných okien, displeja – Stoner Invisible Glass, po ňom mi neostávajú šmuhy, ktoré som občas videl, hlavne keď som šoféroval pri zapadajúcom slnku
  • APC čistič (All Purposse Cleaner) – ValetPRO Classic All-Purpose Cleaner alebo Meguiars Quik Interior Detailer Cleaner, na rýchle vyčistenie akéhokoľvek povrchu v aute, tiež ho používam v malom množstve na tie pozdravy od vtákov
  • Na disky mám – ValetPRO Bilberry Wheel Cleaner – je to na bežne znečistené kolesá od prachu z brzdového obloženia, stačí nastriekať, nechať chvíľu pôsobiť a potom len wapkou spláchnuť
  • Tým najdôležitejším sú kvalitné mikrovláknové utierky, mám ich minimálne 5.
    • lacnejšiu (alebo lepšiu staršiu) na väčšie vonkajšie znečistenie
    • lepšiu na interiér
    • dve špeciálne na okná, jednu na vonkajšiu časť a druhú na vnútornú
    • sušiaci ručník – po umytí je dobré celú karosériu vysušiť, aby neostali fľaky od vody, je to vidieť hlavne na tmavých lakoch
  • Nitrilové rukavice, predsa sa len pracuje s chemikáliami, tak je lepšie mať nejakú ochranu

Postup:

Pre mňa je najjednoduchšie ísť na samoobslužnú autoumyváreň, v poslednej dobe je ich viac, takže určite každý v blízkom okolí nejakú nájde. Ak nie a umýva auto doma, tak je to o niečo zložitejšie a pracnejšie. Tento druhý spôsob popíšem nabudúce v detailingu exteriéru. Auto umývam buď skoro ráno, neskoro večer alebo keď je pod mrakom. Vyhýbam sa horúcemu priamemu slnku, lebo na laku všetko rýchlo schne a vytvárajú sa škvrny.

Začínam najprv vysávaním v interiéri a v kufri. Väčšina to robí nakoniec. Ja nie a to z dvoch dôvodov. Prvým je, že pri vysávaní sa tvorí prach, ktorý sa usadzuje na práve umytý lak. A tým druhým je, že po umytí ihneď odchádzam z autoumyvárky, aby voda z auta odtiekla a ja som mal menej práce so sušením karosérie. Pri vysávači sa zdržím len krátko, najprv vyberiem a vyklepem koberčeky, utriem zľahka prach – nemám ho veľa, lebo mám nanesenú antistatickú vrstvu (popíšem nabudúce v detailingu interiéru) a povysávam sedačky, medzery, podlahu a kufor. Vysávačom ešte prejdem koberčeky pred uložením na ich miesto. A to je všetko, trvá to do 10 minút a stojí ma to 1 Euro.

A teraz samotné umývanie karosérie:

  1. Po vjazde na miesto si nasadím rukavice a nastriekam na všetky disky čistič. Pokiaľ dôjdem na posledný, tak na tom prvom bol čistič dostatočnú dobu. Do stojanu hodím 50 centov, zvolím program „tlakové mytie“ a všetky kolesá poriadne tlakom vyčistím, v poradí, akom som nanášal čistič.
  2. Potom to skontrolujem, poprípade s autom trochu cúvnem alebo pôjdem dopredu, podľa toho, kde som si nechal viac miesta, aby som pootočil disky a umyl ich aj z plochy, ktorá v prvom kroku nebola vidieť. Nanesiem znova čistič diskov, ale už stačí menšie množstvo, lebo v prvom kroku bolo odstránených asi 80-90% nečistôt.
  3. Teraz hodím 2 Eurá a programom tlakového mytia prejdem celé auto. Začínam zhora dole, aby špinavá voda neostávala v hornej časti. Viac času venujem podbehom a zadnej časti auta, tam sa usadzuje nečistôt najviac. Táto časť mytia mi ide podstatne ľahšie, lebo mám nanesený kvalitný vosk, ktorý sám o sebe odpudzuje vodu a nečistoty (o tom tiež viac nabudúce v článku o detailingu exteriéru – príprava auta na zimu a jarná očista)
  4. V lete vedia potrápiť mušky na prednej časti auta a čelnom skle. Keď máte auto navoskované a vrstvu tekutých stieračov, tak to pôjde tlakom wapky. Ak nie, tak je potreba použiť počas umývania mikrovláknovú utierku, aby sa uvoľnili.
  5. Nakoniec asi za jedno euro zvolím program oplachu, leštenia. Vtedy z wapky tečie voda osmotická, to znamená zbavená minerálov a skoro úplne čistá, takže na laku neostávajú škvrny po uschnutí. Týmto programom prejdem auto opäť odhora dole.

V samoobslužnej autoumývačke používam len tieto dva programy – umývanie práškom (prostriedkom) a vysoký lesk (oplach osmotickou vodou). Kefu, oplach nepoužívam. Voskujem sám s kvalitnejším voskom, ktorý vydrží oveľa dlhšie – nabudúce popíšem môj postup. Občas je na niektorých autoumývačkách program „aktívna pena“, tá sa hodí pre mňa jedine pred voskovaním, lebo aktívna pena dá dole okrem nečistôt aj ochranný povlak z karosérie (vosk), keď ju necháte pôsobiť dlhšie ako 5 min. Aktívna pena je dosť agresívny prostriedok.

S takto povysávaným a umytým autom prejdem do asi 1-2km vzdialenej podzemnej garáže (kto nemá, tak môže do nákupného centra – v zime tam nemrzne a v lete zasa nie je horúco, alebo do tieňa, kde celé auto vysuším špeciálnym sušiacim ručníkom z mikrovlákna na auto (žiadna jelenica). Tento uterák má dlhé vlákno a dobrú savú schopnosť, takže aj keď sme si nevšimli nejaké nečistoty, tak ním nepoškrabeme lak. Dá sa kúpiť veľký aj menší, mne sa lepšie pracuje s menším a po tom, čo prejdem tú trasu po umývaní, tak na aute nie je toľko veľa vody a menší mi stačí. Nezabúdame na priestor po otvorení dverí a krytku na palivo, často sa tam usadzujú nečistoty a v zime soľ. Je to ako päsť na oko, keď máte krásne čisté auto a po otvorení dverí na vás vykukne tá nečistota.

Okná si nechávam na úplný koniec. Najprv zvonku jedným prostriedkom a utierkou a potom zvnútra druhým prostriedkom a druhou utierkou.

Potom si väčšinou otvorím Birell a chvíľu sa kochám.

Doma sa musím chvíľu venovať utierkam, aby mi vydržali čo najdlhšie a keď sú čisté, tak aj plnia svoju funkciu. Preto ich vyperiem ručne v prášku bez aviváže. Používam tekuté Jelen Sport, prostriedok na funkčné oblečenie, alebo priamo na to určené a to na mikrovlákno. Z ekonomického hľadiska je Jelen Sport mojou prvou voľbou. Občas po ručnom prepraní ich hodím ešte do práčky na rýchly program s týmto prostriedkom, záleží na znečistení.

Keď to zhrniem, celé mi to zaberie do hodiny a stojí ma to 4,50 Eur: wapka + prostriedky (pri jednom umytí maximálne za 2 Eurá) oproti cene v špecializovaných ručných autoumyvárkach, ktorá sa pohybuje okolo 35 Eur. Je to obrovský rozdiel. A hlavne, ten pocit po dobre odvedenej práci je na nezaplatenie.

Rastislav Koromhaz

Korektúra: Jana Lászlóová
Fotografia: archív autora

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*