Archetyp – kto, čo, prečo?
“Fascinácia archetypmi by mi pripadala skôr ako psychologické blbosti, keby som sa sám nepresvedčil o vplyve, ktorý majú príbehy, ikony, životopisy, obrazy, filmy, slávne osobnosti a hrdinovia na ľudské životy.”
Richard Rohr
Staň sa členom
A ZÍSKAJ PRÍSTUP K PRÉMIOVÉMU OBSAHU, FÓRAM A ĎALŠÍM CHLAPOM
- Privátne skupiny len pre členov – či hľadáš inšpiráciu v športe, sile, vzťahoch alebo otcovstve
- Privátne četovanie
- Diskusné fóra – zorganizuj chlapov okolo seba, alebo sa pridaj k iným, preberaj všetko, čo ťa trápi a zaujíma, poraď iným
- Nájdi si chlapov z Mužom.sk vo svojom okolí – vyhľadávanie na mape
- Prednostné informácie ohľadom organizovaných stretnutí – takto si stále nájdeš miesto na našich častokrát vypredaných spoločných aktivitách
- Vlastná nástenka a možnosť zdieľať svoje nápady s komunitou
- 10% zľava na náš merch
- Prístup k prémiovým článkom
- Prístup k prémiovým podcastom
Švajčiarsky psychológ Carl Gustav Jung tvrdil, že skutočná premena osobnosti prebieha z veľkej časti, ak nie úplne, cez stretnutie s obrazmi. Nehovoríme samozrejme o výtvarnom umení, ale o obrazoch, ktoré nosíme zakódované vo vnútri, alebo ich prijímame z vonku. Tebe ich nevedome predstavovali napríklad rodičia alebo starí rodičia popri tom, ako ti rozprávali príbehy a rozprávky.
Robert Moore a Doug Gillette prišli so zistením, že postavy v legendách, rozprávkach a mýtoch sa neustále dotýkajú štyroch základných obrazov. Neprestávajú sa objavovať v každej dobe. Moore ich pomenúvava ako kráľa, bojovníka, mudrca a milovníka. Ak máte pocit, že ste sa s týmito obrazmi nikdy nestretli, tak si spomeňte na Pána prsteňov alebo Hviezdne vojny. Vidíte tam tieto archetypy?
Štyri silné postavy, ktoré nás fascinujú a pútajú našu pozornosť.
Prečo sa tým vôbec zaoberať? Autori, ktorí sa venujú tejto téme, tvrdia, že ide o štyri časti mužovej duše. Zanedbávaním niektorej z nich pestujeme nevyvážený život, ktorý prináša extrém v negatívnom zmysle. Rovnako tak to platí aj pri závislosti na niektorej časti.
Mne osobne premýšľanie nad archetypmi pomáha rozumieť konaniu ľudí okolo mňa, ale aj mojím vlastným pohnútkam. Preto by som v nasledujúcom čase chcel otvoriť práve túto tému. Nakoniec je možné, že sa v nej niekto nájde rovnako ako ja. V našom magazíne sme sa nejakú dobu venovali iniciácii – prechodu od chlapca k mužovi. Téma archetypov s týmto prechodom súvisí. Múdra iniciácia sa dotýka praobrazov v mužskej duši.
V ďalších častiach si jednotlivo predstavíme základné archetypy, prečo ich potrebujeme poznať, ale aj ich negatívnu stránku, ktorú potrebujeme strážiť.
–
fotografia: stocksnap.io
korektúra: Ivana Badiarová
Ak ti článok pomohol, budeme radi ak nás podporíš zakúpením našich produktov:
-
Tričko MUŽOM
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko SEMPER VIRILIS Herkules
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko NIE SOM TVOJA MATKA – čierne
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko SEMPER VIRILIS Diskobolos
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page