Ostatné

Rozprávky pre dospelých: Netvor potrebuje hrdinku

Rozprávky sú predovšetkým pre dospelých. To len my si občas zvykneme naivne myslieť, že sme z nich vyrástli. Rozprávame ich deťom, aby sa poučili, no sami sme zabudli, ako na to. V tejto sérii budeme vždy premýšľať nad tým, čo všetko sa dá vydolovať z notoricky známych rozprávok. Niečo vás možno prekvapí, iné znepokojí, ale garantujem vám, že spoločne objavíme nový pohľad tak, ako keď sme boli deti. A teraz vám skúsim ukázať, ako hlboko tá králičia nora vedie.

Kdesi a všade žila dievčina menom Linda/Izabela/Anabela,  jednoducho Kráska. Jedného dňa sa možno nedopatrením, ale hlavne z poslušnosti otcovi, stala partnerkou Netvora. Obrovský, odpudivý, divoký Netvor nie je vysneným princom panenskej Krásky a tak sa ich vzťah buduje iba pomaly. Napriek tomu, že je Netvor dospelou bytosťou, pod vplyvom mladého dievčaťa opúšťa svoju zatrpknutosť a učí sa inému správaniu. Aj keď Kráska opakovane odmieta ponuku na sobáš, Netvor jej po tom, ako jej otec ochorie, umožní navštíviť ho pod podmienkou, že sa vráti. A keďže má Bella za sebou vplyvnú rodinu, nechajú Netvora zavraždiť. Vyslobodené dievča si však v tomto okamihu uvedomuje svoju lásku k mŕtvemu zvieraťu a práve tou ho oživuje, ba dokonca vyslobodzuje do jeho skutočnej podoby muža.

Zabudnime, prosím, na v poslednej dobe modernú teóriu a škodlivosti tohto príbehu, interpretácii o schizofénii, Stockholmskom syndróme a podobných psychologických a psychiatrických výkladoch. Mýtus panny a netvora je, podľa niektorých zdrojov, starý až 4000 rokov. Ja len dodám, že je múdre hľadať v ňom nadčasové témy, ktoré nás povedú k rozvoju. Tak ako nakoniec vo všetkých mýtoch.

Kráska/panna je ženským archetypom hrdinky, ktorá nemôže navždy zostať vo vzťahu so svojím otcom. O tom som, nakoniec, hovoril v článku Rozprávky pre dospelých: Popoluškin otec. Otec jej dáva do rúk ružu, symbol ženskej nevinnosti a necháva ju inému mužovi. Viem, že pre moderného človeka je status dohodnutého manželstva strašná predstava, ale netvárme sa, že neexistujú vzťahy, kde sa partneri láske naučili dodatočne.

Kráska stretáva netvora. Divokého, neskroteného muža. A tak je to v poriadku. Dva protipóly sa vzájomne potrebujú. Žena – hrdinka nachádza monštrum, ktoré chce byť dobrým mužom. Samozrejme, je to desivý príbeh, ale skutočne nebezpečné je vybrať si radšej vykastrovaného, neškodného chlapa. Neškodný chlap sa totižto často nachádza v bezvýchodiskovej situácii a práve vtedy sú ľudia schopní všetkého. Sú zatrpknutí a pasívne agresívni. Muž, vedomý si svojej sily, je sebavedomý. Ťažšou úlohou ženy je rozlíšiť sebavedomie a tyraniu.

Jednou z poínt tohto mýtu je, že muž – netvor potrebuje vo svojom živote ženu – hrdinku, ktorá mu pomôže vyslobodiť sa. Samozrejme, prežil by aj bez nej, ale ak máme objaviť všetok potenciál, potrebujeme poznať aj „ženskú stránku“ v sebe. O niečom podobnom hovorí aj Jung vo svojich archetypoch anima/animus. Silný však potrebuje po svojom boku silného. Život s hrdinkou, či netvorom by nezvládol nikto, kto je neškodný.

Koniec je teda šťastný. Netvor, vedomý si svojej sily, nachádza svoju schopnosť milovať, prejavovať emócie a byť pre niekoho prínosom. Nezbavuje sa svojej sily, iba jej dáva podobu, ktorou môže komunikovať s opačným pohlavím. Muži a ženy sú pre seba navzájom prínosom v prípade, že dávajú priestor svojej prirodzenosti a nesnažia sa meniť toho druhého na svoj obraz a podľa svojich predstáv.

Je celkom možné, že Kráska a Netvor spolu žili dlho a šťastne, čo ale neznamená, že si Kráska nikdy nedomýšľala a Netvor zbytočne nevrčal.


Korektúra: Jana Lászlóová
Fotografia: blazepress.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*