V dnešnej dávke sa konečne dostávame k sľúbenému Tolkienovi a filozofii jeho Pána prsteňov.
Keďže Tolkienovo dielo je výsledkom jeho celoživotnej práve, nie je možné ho dostatočne pokryť v jednej dávke a rozhodol som mu venovať dávky štyri.
Táto dávka poskytne myšlienkové pozadie: čo a kto mal na neho počas písania vplyv, prečo sa do písania tohto veľdiela (spolu so Silmarilionom a celým jeho legendáriom) pustil, a keďže je to dielo veľmi rozsiahle v časo-priestore, ale aj význame, ako ho správne interpretovať?
Červeňou niťou ďalších troch dávok bude centrálna téma prsteňa moci a každá dávka sa pozrie na jednu z jeho síl: neviditeľnosť, nesmrteľnosť a zotročenie.
Letná škola spomenúta v úvode je LUNI: https://www.kolegium.org/luni/
Zdroj fotografie: http://tolkiengateway.net/wiki/Smoking
***
Ak sa vám páči obsah, ktorý tvoríme, a chcete našu snahu oceniť a pomôcť tomuto projektu napredovať, vášmu daru budeme vďační na: SK0283605207004206569938
Pekný úvod,
má to však jednu chybu – kus tam svoje pohľady a postoje (alebo neviem či sú tvoje, alebo odkiaľ máš zdroj). Napr. Tolkien chcel tým interpretovať… – je veľmi ťažké povedať, čo chcel Tolkien tým povedať. Jeho znalosť cudzích jazykov, teologia, filozofia a historia, dokonca vlastné životné skusenosti (sám sa vyjadril v jednom rozhovore, že postava Toma Bombadila je podľa jeho priateľa z frontu, ktorý bol veselý a tým mal moc nad pochmúrnou atmosferou v zákopoch.. – bližšie však tuto postavu nikdy nekonkretizoval) je tam plne zahrnutá.. Je to veľkolepé filozofické dielo a je naozaj veľmi ťažké a konkrétne povedať, čo chcel svojím dielom interpretovať. Isté je, že je to dielo nadčasové,každý kto si to prečíta tam niečo môže nájsť.
Tiež nesúhlasím s výrokom, že je tvorba sa mylne interpretuje ako dielo kresťanské. To, bohužial s istotou nevieme a preto to s istotou ako fakt nemôžeme tvrdiť. Môžeme sa iba domnievať. Lebo jeho príbeh ma mnoho súvislosti s Bibliou a najmä s vývojom židovského národa. Mnohé symboliky nachádzame aj v Biblii. K tomu, sám C.S.Lewisovi vyčítal, že v jeho dielach je kresťanstvo až bijúce do oči – čo môžeme zobrať aj ako tvrdenie, že on to tak nerobí. DOkonca som našiel výrok: JRR Tolkien napsal: ” Pán prstenů je samozřejmě zásadně náboženská a katolická práce, nevědomě tak na počátku, ale vědomě v revizi.” Pravdaža, je množstvo prác na túto tému, bolo by fajn si to naštudovať. Lebo symbolika postáv i dej v jeho práci je naozaj blízko ku kresťanstvu.