Chlapi, stanovte si veľké chlpaté drzé ciele!
Medzi čitateľmi mužom.sk sa určite nachádza množstvo cieľavedomých ľudí. Mať v živote nejaký cieľ je dôležitá vec. Či už ide o krátkodobý cieľ, ako je napr. zarobiť si na dovolenku, alebo dlhodobý cieľ, akým môže byť rozbehnutie podnikania. Často ide o zdĺhavý proces, ktorý nie je vždy zábavný. Ak máte radi netradičné a motivujúce veci, tak sú tu pre vás Veľké chlpaté drzé ciele!
S týmto pojmom som sa stretol prvýkrát pred pár týždňami. Hľadal som inšpiráciu na internete a natrafil som na anglický pojem „Big Hairy Audacious Goals“. Už samotný názov bol tak divný a uletený, že som si o ňom musel hneď niečo prečítať. Ako som čítal a dozvedal sa viac o tomto pojme, moje vzrušenie rástlo a musel som sa s tým s vami podeliť.
Staň sa členom
A ZÍSKAJ PRÍSTUP K PRÉMIOVÉMU OBSAHU, FÓRAM A ĎALŠÍM CHLAPOM
- Diskusné fóra – zorganizuj chlapov okolo seba, alebo sa pridaj k iným, preberaj všetko, čo ťa trápi a zaujíma, poraď iným
- Nájdi si chlapov z Mužom.sk vo svojom okolí – vyhľadávanie na mape
- Prednostné informácie ohľadom organizovaných stretnutí – takto si stále nájdeš miesto na našich častokrát vypredaných spoločných aktivitách
- Vlastná nástenka a možnosť zdieľať svoje nápady s komunitou
- 10% zľava na náš merch
- Prístup k prémiovým článkom
- Prístup k prémiovým podcastom
Takže Big Hairy Audacious Goals – vo voľnom slovenskom preklade veľké chlpaté drzé ciele – je nástroj na stanovenie si dlhodobých cieľov. Ako názov napovedá, nejde o nič konzervatívne a nudné. O čo teda ide?
Tento pojem prvýkrát použili autori James Collins a Jerry Portas vo svojej knihe „Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies“ v roku 1994. James a Jerry napísali knihu, v ktorej opisujú návody na úspech svetoznámych spoločností, ktoré dosiahli obrovské úspechy v rôznych oblastiach. Tieto spoločnosti spájalo, že mali dlhodobú odvážnu stratégiu, ktorú autori nazvali Big Hairy Audacious Goals (ďalej len ako BHAG). Jim Collins v jednom rozhovore povedal, že to pôvodne chceli nazvať „korporátna misia“, ale tento názov bol príliš „suchý“ a nevystihoval podstatu tejto stratégie. A tak vzniklo BHAG!
Podstatou BHAG je, že ide o dlhodobý plán, ktorý je veľmi odvážny, ale zároveň dosiahnuteľný, motivujúci a vzrušujúci. Uveďme si zopár príkladov zo života:
Počítač do každej domácnosti. (Microsoft, 1980)
Rozdrvíme Adidas. (Nike, 1960)
Do konca desaťročia dostaneme muža na Mesiac a dopravíme ho bezpečne domov. (J.F. Kennedy, 1960)
Do roku 2020 nikto nesmie byť zranený alebo usmrtený v novom Volve. (Volvo, súčasnosť)
Tieto BHAG plány prišli v dobe, keď sa ich dosiahnutie javilo ako veľká výzva, ktorá si vyžaduje značné množstvo práce, kreativity a pripravenosti. BHAG je založený na dlhodobom pláne, ktorý je ambiciózny, vzrušujúci, konkrétny a dosiahnuteľný. Je aplikovateľný na podnikanie, ale aj na osobné ciele. Jeho hlavnou výhodou je, že si určíte dlhodobý cieľ, ktorý vás motivuje a ženie každý deň vpred. A ten cieľ je tak veľkolepý a odvážny, až sa vám rozšíria zreničky, rozochveje telo a máte chuť na ňom okamžite makať!
Ako si teda určiť svoj BHAG? Aby bol pre vás cieľ motivujúci a veľkolepý, musíte sa zamerať na svoju vášeň. Niekto nachádza svoju vášeň v športe, iný v písaní alebo v rybolove. Je to čokoľvek, čo máte veľmi radi a strašne vás to baví. Ďalším krokom je určiť si, v čom by sme mohli byť v živote najlepší. Použite svoju predstavivosť a skúste sa zamyslieť, čo by sa stalo, ak by ste svoju energiu a čas sústredili len na jednu oblasť svojho života? Kam až by ste sa boli schopný dostať? Čo je vaša maximálka? Poriadne si uleťte a pustite uzdu fantázii! Nechceme žiadne prízemné a skromné plány. Musí to byť niečo, čo vás totálne nakopne a poviete si, že toto je tak bláznivé, že by to mohlo aj vyjsť! Ako radia niektorí autori, váš cieľ musí byť do istej miery reálny a splniteľný – na takých 50 – 70 %. Nemalo by to byť menej ani viac, pretože ak je to cieľ, ktorý je ľahko splniteľný, nemotivuje vás. Na druhej strane ak je to cieľ, ktorý je pravdepodobne nesplniteľný (menej ako 50% šanca na úspech), tak vaša energia a čas pravdepodobne vyjdu nazmar a budete zbytočne frustrovaný.
BHAG sú dlhodobé ciele v časovom horizonte 10 – 25 rokov. Načo si vôbec určovať takéto ciele niekde v ďalekej budúcnosti? Najmä kvôli dlhodobej vízii, ktorá vám ukáže, akým smerom by ste sa mali uberať. Ak poznáme svoj smer, sme pripravení na to, aby sme vedeli povedať áno alebo nie v rôznych situáciách. Ak príde nejaká dilema, tak si len položte otázku: posunie ma toto moje rozhodnutie bližšie k môjmu cieľu alebo nie? Ak áno, beriem to. Ak nie, nechám to ísť. Šťastie vraj nie je náhoda, ale pripravenosť prijať alebo odmietnuť životné situácie. Taktiež musíte byť pripravený na poctivú prácu a na to, že občas musíte opustiť svoju zónu komfortu. Robíte to však pre seba a kvôli veciam, ktoré milujete.
Takže, prečo je Microsoft, Google, Nike a ostatné veľké firmy tam, kde sú?
Lebo si namiesto vety: „V najbližších troch rokoch zvýšime svoj zisk o 25%.“ povedali „Budeme najlepší a najväčší v našom odbore! A budeme to robiť ako nás to baví!“
Aký bude váš veľký chlpatý drzý cieľ? Ak ste vášnivý bežec, ktorú vetu si poviete? „Pôjdem si každý týždeň zabehať.“ alebo „Do desiatich rokov odbehnem maratón na každom kontinente!“
Ak ste zamestnaný vo firme a chcete si vybudovať kariéru, poviete si: „O rok chcem zvýšenie platu o 10%.“ alebo „Do piatich rokov mi bude môj šéf variť kávu!“
Trošku som si uletel a presne o tom to je. Ak vás táto téma zaujala, odporúčam veľmi inšpiratívne články, ktoré vám pomôžu s plánovaním a dosiahnutím týchto cieľov:
https://www.inc.com/leigh-buchanan/big-ideas/jim-collins-big-hairy-audacious-goals.html
Prajem veľa odvážnych drzých chlpatých myšlienok, pomocou ktorých pretavíte svoje sny do reality!
autor: Marek P.
–
korektúra: Jana Lászlóová
Ak ti článok pomohol, budeme radi ak nás podporíš zakúpením našich produktov:
-
-
-
Tričko MUŽOM
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko SEMPER VIRILIS Herkules
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko NIE SOM TVOJA MATKA – čierne
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
Tričko SEMPER VIRILIS Diskobolos
€25.00Výber možností This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
ako dosiahnem to, že do piatich rokov mi bude môj šéf variť kávu? 😀
Ako jednu z možností vidím spriateliť sa s ním, kúpiť mu domov kávovar a chodiť na návštevy 😀