Otcova rola 1
Vzťahy Zručnosti

Otcova rola

Otca sa vzdelanie jeho detí týka. Nezačína, a ani nekončí tým, že svojmu potomkovi nariadi školu, na ktorej sa bude vzdelávať. Zodpovednosťou je postarať sa o mentálny a fyzický rozvoj. Mnohí z nás sa rozhodli nevyučovať svoje deti doma, to ale neznamená, že by sme všetko vzdelávanie mali prenechať systému. Naopak, to podstatné zostáva na našich pleciach.

Otca sa vzdelanie jeho detí týka. Nezačína, a ani nekončí tým, že svojmu potomkovi nariadi školu, na ktorej sa bude vzdelávať. Zodpovednosťou je postarať sa o mentálny a fyzický rozvoj. Mnohí z nás sa rozhodli nevyučovať svoje deti doma, to ale neznamená, že by sme všetko vzdelávanie mali prenechať systému. Naopak, to podstatné zostáva na našich pleciach.

Bolo by skutočne zvláštne, ak by učiteľom záležalo na vedomostiach a zručnostiach detí viac ako rodičom. Nikto by do nich nemal investovať viac času ako my.

Sparta mala svoju Agoge – systém vzdelávania, v ktorom sa mladým mužom venovali od siedmich rokov od bojových schopností až po tanec. Čo tak popremýšľať nad svojou verziou?

Zatiaľ, čo sa v škole naučia ako prejsť testom, tvoja úloha je naučiť ich, ako prejdú životom. To je možné viacerými cestami. Napríklad, venovať sa týmto oblastiam.

Filozofia

Naučiť deti nie len pamätať si, ale myslieť. Klásť podstatné a dôležité otázky o živote a nebáť sa slovíčka prečo. Osobná skúsenosť je, že školský systém nemá priestor pre hlboké debaty na pokračovanie a nemali by sme to ani očakávať. Filozofia nie je iba prázdne “mudrovanie”, je to láska k premýšľaniu. Svet, ktorý sa delí na bojovníkov a filozofov, je prirodzene rozdelený. V deťoch je treba zakoreniť schopnosť myslieť a schopnosť konať. Verte, že aj deti sú schopné uvažovať nad tisícročia starými myšlienkami, ak majú dobrého mentora. Postarajte sa, aby vaše deti nepočuli o Sokratovi a Descartovi, keď budú mať 24.

Umenie

Naučiť deti objavovať krásu umenia nie je jednoduché. Maľovanie, práca s drevom, varenie, písanie… Dievčatá sa v mnohých umeleckých činnostiach nájdu jednoduchšie ako mladí muži. To však neznamená vynechať ich z tohto procesu. Keďže som nemal privilégium objaviť umenie varenia v detstve, dnes si k tomu hľadám cestu celkom neúspešne. Opačný prístup by spôsobil moju väčšiu nezávislosť. Uvedomili ste si to? Objavovať s deťmi umenie je cesta ako ich robiť menej a menej závislými?
Existujú ďalšie možnosti. Predstaviť deťom Da Vinciho a jeho objavy, alebo vitruviánskeho muža, spojiť techniku s umením, poukázať aj na maskulínne prvky renesancie, umenie v športe. Je toho mnoho. Posilňovať aj slabiny, nielen silné stránky.

Zdravie a pohyb

Silnú myseľ nech vyvažuje silné telo. Potom sa na seba bude môcť spoľahnúť ešte viac. Naučiť deti, zvlášť dievčatá, aby dokázali kontrolovať myšlienky, ktoré ich vedú k nesprávnym návykom v strave, je obzvlášť dôležité. To sa neudeje výčitkami a odpozeranými floskulami, ale porozumením a radosťou z jedla a pohybu. Odtrénovať s otcom tréning behu alebo kettlebellov a spoločne sa naobedovať je neštandardná, ale veľmi prínosná vyučovacia hodina. Jeme, aby sme žili, tak je ich treba naučiť ako.

Písanie

Ukladať si myšlienky, brúsiť schopnosť ukladať slová, vyberať tie správne je neoceniteľné. Pomáha to nazrieť do vlastnej duše, mysle, srdca. Povzbudiť deti viesť si denník, zaznamenávať prečítané knihy, písať listy, emaily, odkazy je zručnosť, ktorú ocenia tisíc a jedenkrát v dospelosti. Tak sa postupne zaznamenáva história rodiny.

Prežitie

Je fajn, ak sa vaše deti nevydesia pri vstupe do lesa alebo sa vedia najesť v prírode. Nezáujem v tejto oblasti znamená odsúdiť ich na pocit utrpenia v momente, keď sa vzdialia z komfortu vlastnej postele a chladničky. Túry, rastliny, huby, stanovanie. Objavovanie komfortu v diskomforte. Alebo snáď máte dieťa, ktoré by mohol dážď rozpustiť?

Veda

Oblasť, voči ktorej často deti v školskom procese získavajú averziu. Chémia, biológia, fyzika. Lenže vy máte doma priestor na desiatky zábavných pokusov, oheň, výbuchy a to všetko bez ohrozenia nedostatočnej známky. Omyl je totiž nutne vo vede prítomný. To sa však na písomke nesmie. Je rozdiel pozrieť si 10 minútový dokument o klíčení rastlín alebo si urobiť vlastný časozber.

Tieto disciplíny by však mohli byť len časťou výcviku. Súčasťou by mohla byť aj sloboda a povinnosti. Ako s nimi budú zaobchádzať? Kto ich naučí investovať, šetriť a míňať? Ak ste majiteľom strelnej zbrane, naučíte ich rešpektu, alebo to pre nich bude lákavé tajomstvo, ku ktorému sa dostanú, keď sa nebudete dívať?

Moja dcéra si vždy na chvíľu požičiava môj luk a príde čas, keď dostane vlastný, pretože sú to lekcie zdarma pre sústredenie a trpezlivosť. Niektorí z vás nezabudnú v rámci “telesnej výchovy” s potomkami zápasiť a objavovať svoju silu.

Privilégium pýtať sa prečo nie je iba na strane detí. My sa ich musíme pýtať rovnako. Prečo myslíš, že to ten človek povedal? Prečo je dôležité urobiť veci v tomto poradí?

Naučiť ich sledovať motívy ľudí okolo, rozumieť ich akciám a naučiť sa ovplyvniť okolnosti a situácie.

Ak máte možnosť, myslite vo svojom dome na to, že budete mať štúdio, kde sa môže maľovať aj po stenách, ideálne však na plátno, alebo kde sa môže tancovať či zápasiť. Nechajte chlapcov byť chlapcami, dievčatá dievčatami, čokoľvek to v ich podaní znamená. Kým nekrvácajú z otvorených zlomenín, je to v poriadku.

Bude skvelé, ak sa mi raz podarí debatovať s mojimi deťmi a ich kamošmi o tom, prečo by nás nemala vyrušovať nepriazeň udalostí a ako to vlastne stoici mysleli.

To je jedna z ciest, ako neprenechať výchovu mojich detí cudzím ľuďom. Všetko zaiste začína pri nás. V momente, ak to nie je zažité najprv pod kožou mentora, tak nie sme autentickí a žiaden “študent” nás nebude nasledovať. Absolútne nestačí odporúčať alebo prikazovať. Ak tým sám človek nežije, rovno môže zabudnúť, že niekoho bude učiť.

Tému času pred obrazovkou tento text nepokrýva. Všetci tušíme, že ak učitelia nie sú tí, ktorým chceme prenechať úplnú kontrolu, tak youtuberi to nebudú s dvakrát takou istotou. Dajte svojim deťom vedieť, že viac, ako vybudovať svoje sociálne médiá, je vybudovať seba, že omnoho viac znamená byť bojovníkom a mať živé vzťahy. Ukážte im to.

Sú veci, ktoré jednoducho klasický vzdelávací systém nepokryje a ani na to nebol stavaný. Otec na to stavaný ale je a nerozprávajte nezmysly o práci a povinnostiach. Práca a povinnosti ťa v tvojej sedemdesiatke nenavštívia.

Otcova rola.


korektúra: Jana Lászlóová
fotografia: unsplash.com

One Comment

  1. Avatar

    Pekný článok 🙂 už len to pretaviť do reality…rozmýšľam či je možné byť “autentický” vo všetkých týchto oblastiach … asi nie … ale môžeme sa o to pokúsiť 🙂
    a myšlienka : “Privilégium pýtať sa prečo nie je iba na strane detí. My sa ich musíme pýtať rovnako. ” ma na pár sekúnd odstavila 🙂 dovolím si zazdieľať na FB

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*