Zručnosti

Príprava auta na zimu – exteriér

Dnes vám napíšem viac o príprave auta na zimné mesiace, ako som sľúbil v poslednom článku. Tento postup odporúčam aplikovať aj po zime.

Dnes vám napíšem viac o príprave auta na zimné mesiace, ako som sľúbil v poslednom článku. Tento postup odporúčam aplikovať aj po zime.

Existuje viacero spôsobov, ako ošetriť a zakonzervovať exteriér auta, každý si to môže skúsiť podľa seba, ale hlavne podľa stavu laku. Vždy začneme dôkladným umytím auta (ako som to opísal v minulom článku) plus použijeme aktívnu penu, ktorú necháme pôsobiť dlhšie, aby sme sa zbavili čo najviac nečistôt a predchádzajúcich voskov (teraz je to žiadúce).

Po vysušení auta vždy pracujeme v tieni a lak musí byť chladný. Na rukách žiadne hodinky, prstene, nechceme lak poškodiť. Ďalej budeme potrebovať rukavice, 2-3 kvalitné mikrovláknové utierky a aplikátory (penové alebo z mikrovlákna). Pri voskovaní nezabúdame na priestor po otvorení dverí, kufra, kapoty… tam sa zvykne držať voda a usádzať v zime soľ.   

  1. Najrýchlejší – ak je lak v dobrom stave, stačí použiť prípravok 2v1 leštenku s voskom, alebo čo mám vyskúšané a môžem odporučiť, tak 3v1 Meguiar‘ s 3-in-1 Wax – kombinuje 3 kroky v jednom, a to korekciu + leštenie + ochranu laku. Nanášame ho v malom množstve na lak a menší diel aplikátorom – rozleštiť a utrieť. Takto urobíme celé auto. Takýto rýchly spôsob odporúčam aplikovať 3-4 krát do roka, lebo tento vosk zasa nevydrží na laku tak dlho.
  2. Bežný –  tento aplikujem už druhý rok a celkom mi vyhovuje (stačí 2x do roka) a hoci tento rok som ho aplikoval až po 10 mesiacoch, tak vosk, ktorý som použil, bol stále funkčný, ale pred zimou už bolo nutné ho naniesť znova. Postupujem tak, že po umytí lak najprv vyleštím samotnou leštenkou Meguiars Ultimate Compound, auto znova umyjem, vysuším a nanesiem vosk SOFT99 New Fusso Coat 12 Months Wax Dark (verzia na tmavé laky, existuje aj na svetlé). Tento vosk – sealant  je vážne dobrý (japonská kvalita), udržuje lak chránený skoro ako keramická ochrana a drží dlho. Aplikoval som ho trikrát a z balenia skoro vôbec neubudlo. Pri ňom si treba dávať pozor, aby ste ho nanášali v úplne jemnej vrstve a po zvädnutí ho čo najskôr utreli.
  3. Dôkladný – je potrebný, ak je lak v horšom stave. Tu odporúčam obrátiť sa na odborníkov, ktorí dokážu lak dostať do kvality niekedy aj lepšej než pri novom aute. V prípade, že sa pustíte do toho v domácich podmienkach, tak postup je nasledovný:
    1. Po umytí lak očistiť od náletovej hrdze (Gyeon Q2M Iron, Auto Finesse Iron Out alebo ValetPRO Dragon’s Breath), tieto prípravky používam aj na čistenie diskov od prachu z brzdových doštičiek pri každom umývaní.
    2. Dekontaminovať lak Clay bar-om (Clay bar ValetPRO Contamination Remover alebo hociktorý iný)- k nemu budete potrebovať lubrikant napr. Clay lubrikace ValetPRO Clay Rider.
    3. Odmastenie laku Isopropylalkoholom – IPA.
    4. Leštenie laku leštiacou pastou ručne alebo strojovo.
    5. Nanesenie ochrany (vosk, keramická ochrana…).

Pri tomto dôkladnom postupe odporúčam riadiť sa presným návodom u každého prípravku a pozrieť si videá na YouTube.

Odporúčam každému vyskúšať si vosk, s ktorým sa mu bude pracovať najlepšie – sú prírodné, tekuté, tuhé…

Tekuté stierače

Keď máme nanesenú ochranu na karosérii, môžeme sa pustiť do aplikácie tekutých stieračov. Ja používam radu Rain-X (Rain-X Rain Repellent, Rain-X 2in1 a Rain-X Washer Additive). Najskôr vyčistím okná (stačí z vonkajšej strany), na čelné sklo môžeme použiť aj oceľovú vlnu SUPER FINE STEEL WOOL 0000, ktorá nás zbaví všetkých nečistôt – ale s ňou opatrne a musí byť tá najjemnejšia označená 0000. Keď sú okná čisté, tak na látku (napr. ponožka – po aplikácii sa vyhodí) nanesieme malé množstvo Rain-X Rain Repellent (balenia na min.20 aplikácií) a rozotrieme v tenkej vrstve na všetky sklá, na čelné dve vrstvy po uschnutí tej prvej. Asi po 15 minútach okná utrieme suchou utierkou a nakoniec preleštíme s Rain-X 2in1, ktorý používam aj po každom mytí auta, ale len na exteriér. Ďalej do vody určenej do ostrekovačov pridávam Rain-X Washer Additive – jedno balenie aditíva mi vydrží na 4 balenia 5L vody do ostrekovačov. Takto „priživujem“ efekt a funkciu tekutých stieračov. Kto ich nepozná, tak tomu ich môžem len odporučiť. Zlepšujú razantne viditeľnosť za dažďa a v zime nenamŕzajú okná. Pri rýchlostiach nad cca 80km/h nemusíte zapínať stierače. Existujú rôzne aj trvanlivejšie sealenty na sklá, ale môže sa stať, že gumičky stieračov budú na skle „skákať“, potom odporúčam použiť iné tekuté stierače  alebo gumičky – podľa toho, čo je lacnejšie. Kto ich raz vyskúša, nebude chcieť jazdiť ináč. Tu pozor, keď prší a nemáte zapnuté stierače odporúčam občas pribrzdiť, aby sa vysúšali brzdové kotúče, lebo nezaberajú tak rýchlo, keď sú mokré. V autách je taká vychytávka, že keď prší, tak auto to robí automaticky, ale len keď sú zapnuté stierače – to som nevedel, pokiaľ som nepotreboval prudko zabrzdiť na diaľnici za pomaly predbiehajúcim kamiónom. Už viem, preto upozorňujem.

Ošetrenie plastov a pneumatík.

Nakoniec ešte nanesiem oživovač a ochranu exteriérových plastov Auto Finesse Revive Trim Dressing. Nanášam ju na tesnenia okolo dverí a plastové diely na karosérii a potom len utriem mikrovláknovou utierkou. Docielim tým lepšie tesnenie a neprimŕzanie v zime.

Na pneumatiky už tretí rok používam len Meguiars Endurance Tire Gel, z ktorého zatiaľ ubudla maximálne tretina a aplikujem ho raz za mesiac. Výborný aplikátor na to je Meguiars Tyre Dressing Applicator Pad- s ním je to čistá práca.

S takto ošetreným autom budeme mať aj oveľa menej práce pri umývaní, lebo na navoskovanom aute sa nebude usadzovať toľko nečistôt a mušky sa nenalepia na lak. Ako vidíte na fotkách, tak lak je ako zrkadlo, na tom sa po nejakú dobu neudrží nič. Taktiež môžete vidieť kvalitu (funkčnosť) vosku – pokiaľ vytvára takéto kvapky vody (odpudzuje vodu od laku), tak je to správne.

Väčšina prostriedkov, ktoré používam, mi vydržia dlho, takže prvotná investícia sa určite vyplatí do kvalitnejších a overených prípravkov.

Nabudúce interiér.


autor: Rastislav Koromhaz
korektúra: Ivana Varga
fotografia: archív autora

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*