Tvoje vzdelávanie nekončí dňom promócie

The Successful Man in His Manifold Relations to Life, 1886
J. Clinton Ransom

Promócia je významný medzník v životoch našich mladých ľudí. Od detstva sedeli za knihami a pracovali na cvičeniach. Študovali s neochabujúcou pracovitosťou a postupne absolvovali množstvo stupňov až do posledného míľnika školského života. Boli kŕmení, až prepchaní jazykom, číslami, vedou a literatúrou, až kým sa vďačne neotriasli z nočnej mory školskej práce a nevykročili do života s niekoľkými právami a privilégiami slobodných občanov. Hrdí rodičia a obdivujúci priatelia rozprávajú o skončenom štúdiu, a keď sa veľký deň promócie skončí, študenti včerajška sa stávajú intelektuálnymi leňochmi zajtrajška. Chlapci nastúpia do zamestnaní, dievčatá do nečinnosti domáckeho života alebo ľahkomyseľnosti spoločnosti, ale nikto z nich už nebude nikdy študovať. S knihami už skončili, dostali diplomy a vzdelávanie majú za sebou. Len veľmi zriedka sa absolventi v neskoršom živote vrátia k štúdiu zo svojej mladosti.  Zdá sa, že je príliš veľa intelektuálnej práce v škole a jej takmer úplná absencia mimo nej.

Myslíme si, že táto tendencia je nesprávna a prináša mnoho, čo diskredituje súčasný systém vzdelávania. V súčasnosti je naliehavá potreba po intelektuálnej aktivite v našich domovoch. A mám pod tým na mysli niečo viac než čítanie románov, novín, časopisov a príbehov na pokračovanie. Možno majú svoje miesto a vhodné použitie, ale majú veľmi chabú výživu, ktorá by nasýtila intelektuálny život človeka. Preto je potrebné pokračovať v štúdiu z našich školských čias. Ak je štúdium kníh prospešné pred promóciou, bude tomu rovnako tak aj po nej. Ak politika, ekonómia, botanika a dejiny majú priaznivý efekt na myseľ a život študenta tento týždeň, budú mať naňho rovnaký efekt v zmenených podmienkach aj budúci týždeň alebo budúci rok. Ak práca počas posledného roka bola najlahodnejšia a najzaujímavejšia časť tvojej vzdelávacej kariéry, nemohli by sa tieto pôžitky predĺžiť na neurčito na nasledujúce roky? Pokiaľ hľadanie vedomostí malo pre teba čaro pod vodcovskou inšpiráciou veľkého muža, ktorého rešpektuješ ako učiteľa, mohlo by to byť o niečo menej pravdivé, keď ti je umožnené túlať sa podľa tvojej vlastnej vôle do bohatých regiónov vedomostí pred tebou?

Promócia nie je nič iné ako imaginárna čiara, ktorá by za žiadnych okolností nemala byť vnímaná ako konečná. Mala by byť len začiatkom celého života, ktorý je venovaný príjemnému intelektuálnemu hľadaniu. Je ťažké stáť si za tvrdením, ktorým pošleme dievča alebo chlapca do školy na desiatku rokov s tým, že má právo zatvoriť knihy v deň promócie a už ich nikdy neotvoriť. Ak má cenu študovať v škole latinčinu alebo gréčtinu, je zmysluplné v tom pokračovať aj po tom, čo skončí škola. Ak je hodnotné začať so štúdiom dejín a literatúry, má cenu v tom pokračovať aj vo voľných hodinách života až kým sa nestaneme dostatočne zbehlí v múdrosti a pravde, ktoré obsahujú. Je nešťastné urobiť z dňa promócie koniec vzdelávania.

Jedným zo základných výsledkov skutočného vzdelávania je pestovanie správnych intelektuálnych návykov. Jedným z nich je zvyk alebo chuť pre čítanie, ktoré vedie človeka k zväčšovaniu fondu vedomostí a ponúka mu prechod do jeho najobľúbenejších oblastí literatúry. Ďalším zvykom je uvažovanie, ktorým myseľ prispôsobuje svoje vedomosti, a ktoré sa stále viac a viac vyvíja s prichádzajúcimi rokmi. Naše vzdelanie sa v deň promócie s takto vyformovanými zvykmi len začína. Takto držíme kľúče, ktoré majú odomknúť nekonečný dom pokladov uskladnený s hromadiacimi sa rokmi.

Niekto ale povie, že naše rušné životy nenechávajú priestor pre štúdium a čítanie. Naša energia je vyčerpaná a náš čas je spotrebovaný v neúnosných povinnostiach každodenného života. Nemáme čas na tento ideál neustáleho vzdelávania. Ako odpoveď sa ponúka, že niekoľkí veľkí svetoví pracanti ukázali na absolútnu nesprávnosť takýchto námietok. William Cullen Bryant editoval New York Daily mnoho rokov a aj napriek tlaku takej veľkej zodpovednosti dokázal písať básne a preložiť Ilias do jedinečného anglického verša. Gladstone, trojnásobný predseda vlády Anglicka, ktorý niesol váhu anglického štátu na sebe, je jeden z najučenejších vzdelancov gréčtiny na svete a publikoval množstvo dielov napísaných v obrovskej literárnej znalosti. Každý muž stráca viac než dosť času na to, aby sa stal slávnym. Polhodina dňa, ktorú ušetríš zo zbytočných momentov života, cielene venovaná akejkoľvek oblasti, ťa spraví jej majstrom do desiatich rokov. Vezmi si polhodinu, ktorú čakáš na raňajky, ušetri si jednu hodinu večer a venuj to dobre zameranej práci a budeš prekvapený, aký pokrok spravíš počas jedného mesiaca. Úspechy dobre naplnenej mysle, poriadne oboznámenej s jednou alebo viacerými oddeleniami vedomostí, sú ako poklad – sú uložené a nahromadené pomalým nárastom. Široká inteligencia, zdravé učenie, extenzívne čítanie či jasné myslenie ležia na dosah kohokoľvek, kto má odhodlanie a trpezlivosť získať čo najviac z ponúkaných možností a venovať hodinu voľného času čítaniu a štúdiu. Taký muž je oveľa schopnejší, kdekoľvek ho umiestnite. Uspeje tam, kde človek s prázdnou hlavou, ktorý odložil svoje knihy, zlyhá. Vzdelávanie školy tak musí byť nasledované vzdelávaním vyspelých rokov.


Preklad: Ladislav Kováč
Zdroj: artofmanliness.com
Korektúra: Jana Lászlóová
Fotografia: unsplash.com

muzom.sk

Neštandardný pánsky magazín pre mužov, ktorí premýšľajú

2 komentáre k “Tvoje vzdelávanie nekončí dňom promócie

  1. Kvalitný článok ktorého hĺbku osobne prežívam už niekoľko rokov, rád sa vzdelávam a čerpám nové pohľady zo štúdia literatúry aj dlhé roky po tom čo som dokončil školu. Len tak ďalej v inšpiratívnych článkoch. Som rád, že mi vaša stránka bola odporučená a môžem z nej čerpať do svojho vlastného života.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *