O meditácii v 21. storočí. Znížte stres a zlepšite svoje sústredenie a kreativitu

739BBHC8KM

Slovo „meditácia“ nabralo v našom jazyku negatívnu konotáciu. Keď sa povie „meditácia“, väčšina ľudí si ju začne okamžite spájať s náboženstvom. Či už tradične s východnými náboženstvami (hlavne s budhizmom a hinduizmom), alebo si predstavia tajuplné new age techniky alebo dokonca voodoo rituály. 

Na druhej strane, existuje množstvo štúdií, ktoré poukazujú na pozitívne účinky meditácie, medzi ktoré patrí napríklad lepšie vyrovnávanie sa so stresom, úzkosťou, bolesťou alebo dokonca chorobami. Okrem iného vám meditácia môže pomôcť so sústredením sa, kreativitou, pamäťou, sebakontrolou atď.

Na to, aby sme sa v 21. storočí vyrovnali s negatívnymi pocitmi, ktoré si so slovom „meditácia“ spájame, a aby sme mohli naplno využiť výhody, ktoré nám ponúka, posledné roky sa namiesto slova „meditácia“ čoraz viac používa anglické slovo „mindfulness“. Je veľa rôznych definícií, čo sa pod pojmom „mindfulness“ myslí. Slovník mi ho do slovenčiny preložil ako „všímavosť“, čo úplne nevystihuje jeho význam.

Mindfulness

„Mindfulness“ (budem používať tento pojem, pretože v slovenčine som nenašiel dobrý ekvivalent) je proces alebo stav, v ktorom ste si naplno vedomý prítomného okamihu. Nezaoberáte sa minulosťou, neplánujete budúcnosť, len v tichosti sedíte a učíte sa upokojiť svoju neutíchajúcu myseľ.

To je všetko. Žiadne rituály, žiadne mantry, žiadne vonné tyčinky. Veľmi rýchlo zistíte, že len tak v tichu sedieť a nemyslieť je takmer nemožné. Po niekoľkých minútach myslenia na to, že nemáte myslieť, vás to prestane baviť a skončíte frustrovaný. Preto existuje viacero techník, ktoré vám pomôžu upriamiť vašu pozornosť na niečo iné – na prítomný okamih. Môžete sa sústrediť na to, ako sa vám sedí, môžete sledovať svoje telo, alebo môžete počítať nádychy a výdychy. Myšlienky samozrejme stále prídu, ale vašou úlohou je ich nechať odísť. Nesúdiť ich, nezaoberať sa nimi.

V našom pretechnizovanom svete samozrejme existujú aplikácie, ktoré vám s takouto meditáciou pomôžu. Mne sa osvedčili napríklad Calm alebo Headspace.

Mindfulness v praxi

Ako teda praktizovanie „mindful“ meditácie vyzerá? Na začiatok úplne stačí začať s 10 minútami raz denne – ráno alebo večer. Mne sa viac osvedčilo ráno, lebo mi to príde ako dobrý začiatok dňa. Namiesto toho, aby som celý deň len reagoval na to, čo musím urobiť a čo odo mňa druhí očakávajú, začnem ráno z pokojného sústredeného miesta, kde sa upokojím a uvedomím si priority. Takto viem byť viac proaktívny ako len reaktívny.

Aby som bol úprimný, už dlhšie som ráno nemeditoval, takže tento článok vám nepíšem ako dokonalý expert, ktorý to má už dávno všetko zvládnuté. Píšem to ako človek, ktorý sa dostal k niečomu zaujímavému a snaží sa to u seba aplikovať. Niekedy sa to darí viac a niekedy menej. Ale to nič nemení na fakte, že takáto meditácia je užitočná a aj pre mňa samého by bolo prospešné venovať sa jej pravidelnejšie.

Takže späť ku tomu, ako to vyzerá v praxi:

– Ráno vstanem. Stačí 15 minút skôr ako zvyčajne.
– Idem na WC, umyjem sa a vypijem pohár vody.
– Sadnem si naspäť do postele alebo na gauč.
– Dám si do uší slúchadlá a spustím na mobile aplikáciu Calm.
– Zatvorím oči a nasledujem kroky, ktorými ma aplikácia sprevádza (uvoľniť sa, z hlboka dýchať, počítať nádychy a výdychy atď)
– Vždy, keď moja myseľ utečie niekde inde a začne myslieť na to, čo ma čaká ten deň, jemne ju naspäť sústredím na to, čo robím. Nie je to súťaž. Nikto nie je víťaz ani porazený.
– A to je všetko. 10 minút prejde rýchlejšie, ako si myslíte, a vašu prvú meditáciu máte za sebou.

Takto jednoduchá je meditácia. Ale ako by povedal klasik, „je to jednoduché, ale nie ľahké“.

Prečo toto všetko?

Ak ste sa dočítali až sem, môžete sa pýtať, prečo by ste toto všetko mali robiť. Okrem iných vyššie spomínaných benefitov (menej stresu, úzkosti…) je „mindfulness“ výborné cvičenie sebakontroly a uvedomenia si samého seba a prítomnosti. Namiesto toho, aby sme stále rozmýšľali nad minulosťou a plánovali budúcnosť, naučme sa byť chvíľu tu a teraz a užime si tento moment. Táto schopnosť je nesmierne užitočná aj v iných oblastiach. Koľkokrát sa vám napríklad stalo, že sa vám podaril nejaký úspech, vy ste splnili svoj cieľ, ale ani nebol čas si to vychutnať a už ste mali naplánované ďalšie kroky a riešili ďalšie problémy. Víťazstvo bez oslavy je Pyrrhovo víťazstvo. „Mindfulness“ vás učí sústrediť sa na prítomnosť a dovoľuje vám užiť si ju.

A ďalšou vecou, ktorú nás „mindfulness“ učí, je seba kontrola. Nabudúce, keď budete mať stres v práci, budete viac schopný si to uvedomiť a aplikovať niektoré z metód, ktoré používate pri meditácii, ktoré vám pomôžu sústrediť sa a prekonať stres oveľa lepšie, ako len skloniť hlavu a prebiť s ňou múr.

Záver

Nebojte sa meditácie. Meditácia už dávno nie je len pre budhistických mníchov alebo yogínov. Môžete využívať výhody, ktoré prináša, aj bez toho, aby ste sa museli prihlásiť k nejakému kultu. Meditácia v náboženských kruhoch je spirituálnou záležitosťou. Existuje však aj sekulárna meditácia a tá sa nazýva „mindfulness“.

Jeden z mojich najobľúbenejších podcastov, ktoré pravidelne počúvam, je The Tim Ferriss Show. Tim v podcaste spovedá hostí ako Arnold Schwarzenegger, Ed Catmull (zakladateľ Pixaru), Peter Thiel (zakladateľ PayPalu), Mike Shinoda (Linkin Park), Neil Strauss (spisovateľ) a veľa ďalších. Okrem iného sa Tim snaží zistiť, ako sa títo ľudia stali úspešnými, ako vyzerá ich deň a či sa tieto ich rady dajú aplikovať aj u iných ľudí. The Tim Ferriss Show má momentálne vyše 120 častí. Veľa z rád, ktoré v podcaste zazneli, sú skôr prípadové štúdie ako univerzálne princípy. Pravdepodobne nezaložíte druhý Pixar, ak si vypočujete rozhovor s Edom Catmullom. Ale je zaujímavé, že niektoré rady sa v rozhovoroch opakujú. Vtedy u mňa naberajú na vážnosti. Ak jednu a tú istú vec robí nezávisle od seba aj úspešný podnikateľ, olympionik aj šachový veľmajster, niečo asi na tom bude. V Timovom podcaste som si všimol dve takéto dookola opakujúce sa veci, ktoré mega úspešní ľudia nezávisle na sebe robia: čítajú veľa kníh a pravidelne meditujú.

Korektúra: Ivana Badiarová

Pavel Linkesch

Manžel, otec a web developer na voľnej nohe.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *